2019. október 17.

5. születésnapi torták


Grétának idén nagyon jó dolga volt, háromszor is meg lett ünnepelve a születésnapja és minden alkalomra kapott 1 tortát. Természetesen véletlenül sem egyformákat választott 😜
Az ízen csak egy icipicit változtattam, mert idén nem csupa csokit kért Gréta, hanem csokis-vaníliását, így a már bevált teljes kiőrlésű piskóta és az étcsokis főzött krém mellé extra rétegként genoist (azaz francia vajas piskótát) is sütöttem beléjük. Nagyon jó lett mert a textúrák teljesen különbözőek voltak, adtak egy kis játékosságot az összhatásban.

Ezek voltak az inspirációs képek, ami alapján elkészültek a torták:
Szülinapi zsúr torta elképzelés (forrás: Pinterest)

Családi szülinapi torta elképzelés (forrás: Pinterest)

Óvodai szülinapi torta elképzelés (forrás: Pinterest)
Ezek pedig az elkészült torták:

Családi szülinapos torta


Szülinapi bulis torta

Ovis szülinapi torta
A cicás tortánál külső bevonóként még svájci vajkrémet használtam, a flamingónál és a nyuszinál viszont már felvert csoki ganach-t kentem külső bevonónak a tortákra (gyönyörűen lehet vele dolgozni és a vajkrémekhez hasonlóan ez is keményre dermed hűtésre és stabil váza a tortának (főleg meleg nyári napokon lényeges).
A cica és a flamingó torta jó szokásomhoz híven 16 cm átmérőjű, a nyuszis viszont 22-es, mert az oviban jóval több gyerek között kellett szétosztani.

Kakaós teljes kiőrlésű piskóta (16 cm)

 Hozzávalók:
6 db L-es tojás
12 dkg cukor
6 g sütőpor
5 dkg holland kakaópor
10 dkg teljes kiőrlésű liszt

Étcsokoládés főzött krém (16 cm)

 Hozzávalók:
20 dkg vaj
3 db M-es tojás
12 dkg cukor
3 ek keményítő
70 ml tej
3 ek holland kakaópor
10 dkg étcsoki

Genois (francia vajas piskóta 16 cm)

Hozzávalók:
3 db (szoba hőmérsékletű) L-es tojás
9 dkg finomliszt
4 dkg vaj
30 ml tej
1 tk. víz

Svájci vajkrém (22 cm)

Hozzávalók:
3 db tojás fehérje
20 dkg cukor
45 dkg vaj
1 ek vanília kivonat

Fehércsokis felvert ganach (16 cm)

Hozzávalók:
20 dkg fehér csoki
20 dkg vaj

A kakaós teljes kiőrlésű piskótához a sütőt előmelegítettem alsó-felső sütésen 160°C-ra. A tojások fehérjéit a cukorral tejföl keménységű habbá vertem a robotgéppel, amikor már megfelelő volt az állaga alacsonyabb fokozatra vettem a gépet és a tojássárgákat adtam hozzá egyesével. Ezután lekapcsoltam a gépet és a kakaós, sütőporos lisztet már csak spatulával forgattam óvatosan bele. Formaleválasztó sprayvel kifújt 16 cm-es tortaformába öntöttem és kb 40 perc alatt készre sütöttem. amikor elkészült (nyomásra nem zizeg és a tőpróbánál nem ragad), kivettem a sütőből és rácson hagytam teljesen kihűlni.

Az étcsoki krémhez a szobahőmérsékletű vajat robotgéppel alaposan kihabosítottam. A tojásokból, cukorból, keményítőből, tejből, kakaóporból és csokoládéból alacsony fokozaton sűrű krémet főztem (amint elkészült folpackot simítottam közvetlenül a krémre, így nem tudott bebőrösödni). Amikor teljesen kihűlt a krém alaposan összekevertem a kihabosított vajjal.

A genoishoz először is a sütőt 160°C-ra kapcsoltam alsó-felső sütésen, a lisztet háromszor is átszitáltam, a tortaformát pedig alul és oldalt is kibéleltem sütőpapírral. A tejet és a vajat egy kis tálkába tettem és a mikróban összemelegítettem őket. A tojásokat hőálló tálba tettem, hozzáadtam a cukrot és vízgőz felett addig kevergettem amíg a cukorszemcsék teljesen felolvadtak benne. Ekkor levettem a vízgőz felől a tálat és robotgépbe öntöttem a tojásos keveréket, ahol a legnagyobb sebességgel (habverő fejjel) addig kevertettem a tojást míg nagyon habos lett és szinte teljesen kihűlt. Közben a tej és vaj összemelegített keverékét a vízgőz fölé tettem, hogy megtartsa a hőmérsékletét. Nem szabad siettetni a habverési folyamatot (ezt a saját hibámból tanultam meg) a tojást minimum 6-7 percig kell hogy verje a habverő. Levettem a legkisebbre a fokozatot és a tojáshabhoz hozzáadtam a vizet, amikor elkeveredett kikapcsoltam a gépet és a lisztet óvatosan spatulával hozzáforgattam lassú és nagy mozdulatokkal, hogy ne törjön össze a hab (a masszának teljesen homogénnek, csomómentesnek kell lennie). A tej és vaj keverékéhez a piskóta masszából hozzáadtam egy keveset, alaposan összekutyultam, itt nem vigyáztam a tojáshab összetörésére, majd ezt a keveréket forgattam óvatosan bele a piskótába. 
Tortaformába öntöttem a tésztát és néhányszor a pulthoz ütögettem, hogy a levegőbuborékok távozzanak belőle és egyenletesebb legyen a tészta textúrája. Az eredeti recept szerint 30-35 perc alatt megsülne, de ez nem jött be, tűpróbáig sütöttem kb 50 percig. rácson hagytam teljesen kihűlni.

A svájci vajkrémhez a  tojásfehérjét és kristálycukrot hőálló tálba tettem és gőzfürdő fölött spatulával addig kevergettem, amíg a cukor szemcsék teljesen felolvadtak, a cukros tojást átöntöttem a robotgépbe és szép fényes habot vertem belőle, és amikor már épphogy csak langyos volt kockánként hozzáadtam a hideg vajat végül vanília kivonatot adtam hozzá. A krémet ketté osztottam és Fractal gél állagú ételfestékkel (2 csepp) színeztem.

És végül a fehér csokis felvert ganach, ami teljesen új próbálkozás volt, de nagyon bejött. Korábban már Gréta Unikornisos tortájánál burkoltam fehércsoki ganachhal, de nem szerettem (nagyon folyós volt és nehezen lehetett vele dolgozni, amikor viszont elkezdett dermedni már nem nagyon tudtam korrigálni a hibákat) éppen ezért azóta sem használtam egyetlen tortámhoz sem fehércsoki ganacht (a tej, ét és kevert csoki ganachokkal nincs probléma azok azóta is készültek). Aztán az Instagramon Bebepiskóta megosztotta a legjobb tortaburkoló receptjét amit a falamingó tortánál már rögtön ki is próbáltam (amint látjátok szükség esetén nem csak fehérként, de gél állagú festékkel színezve színes burkolóként is lehet használni).
A dolog roppant egyszerű és nem is tudom, hogy miért nem jutott eszembe korábban ez az ötlet, hiszen a vaj gyönyörű, selymes állagúra habosítható, amihez a csokoládé egy extra plusz, ha valaki nem szeretné a vajkrémek extra mindent elnyomó vajas ízét érezni, a krémessége miatt könnyen kezelhető, nem csúszik le a tortáról, de hűtésre gyönyörű keményre dermed, tehát nagyon jól bírja a nyári kánikulát is, viszont ugyanaz érvényes rá mint a vajkrémre, tortabontás előtt háromnegyed órával érdemes kitenni szobahőmérsékletre levegőzni, hogy meg tudjon lágyulni a burkolás és élvezhetőek legyenek az ízek (hidegen, keményen sem a vajrémnek, sem a csoki ganachnak nem érvényesülnek az ízei).
Az elkészítése roppant egyszerű a vajat este kivettem a hűtőből hogy reggelre ideális szobahőmérsékletűre melegedjen (sose olvasszátok se gőz felett se mikróban, mert változik az állag már nem fogjátok tudni úgy felverni). A fehércsokit összetördeltem és mikróban kb 400 W-on megolvasztottam, kicsit vártam, hogy ne legyen túl forró, majd hozzákevertem a lágy vajhoz. Fél órára hűtőbe tettem, majd robotgéppel magas fokozaton gyönyörű krémesre vertem.



Ez volt az első adag genois amelyiknél túlságosan türelmetlen voltam, nem vertem elég ideig a tojáshabot, hát ezért nem szabad siettetni a dolgokat mert ez az eredménye vékonyka szalonnás piskótakorongnak csúfolt valami. 

Az összeállításnál váltogatva raktam egymásra a kakaós és a genois lapokat. Ha tehetem én igyekszem mindig habzsákból kinyomnia  rétegek közé kerülő krémet és hajlított spatulával elegyengetem, mert így sokkal egyenletesebben tudom elosztani, mint ha odakanalaznék szintenénk egy adag krémet. Amikor a torta betöltése elkészült kívültől is bevontam a tortát a csokikrémmel, ez lett a morzsakabát, majd egy óra hűtés következett, mert a bürkolás akkor lesz igazán tökéletes, ha a torta megfelelően be van hűtve. Ekkor következett 2 rétegben a svájci vajkrém/felvert fehércsoki ganach felvitele, közte 1 óra hűtési időt tartottam.

A cica fülét fondantból formáztam és fogpiszkálóval nyomtam a torta tetejére, az arcot pedig 1-es ecsettel gél festékkel festettem fel a tortára.

A flamingo  fejét-nyakát fondantból megformáztam, aztán rájöttem, hogy hiába is szárítanám napokig a mérete és súlya miatt nem tudná megtartani, kb. 10 másodperc alatt törne le, ezért kénytelen voltam bedrótozni , hogy bírja a gyűrődést. A tollazathoz Wilton rózsaszín candy melt-szet, egy kisebb vagyon belőle egy 34 dkg-os csomag és használat közben rájöttem, hogy nem más mint egy színezett túlárazott fehércsoki pasztilla. A pasztillákat szárazon vízgőz felett megolvasztottam, aztán egy evőkanálnyit kivettem belőle és szilikonos sütőpapíron kanállal elsimogattam, így kialakítva a tollazatot. 6 tollat készítettem, majd  Fractal rózsaszín gélfestékből tettem 3 cseppet a masszába, majd újabb 6 tollat készítettem és ismét sötétítettem a massza árnyalatán, végül ebből is 6 tollat készítettem (a gyerekek a tollakat imádták, minimum 2-3-at betoltak tortaszeletük mellé. 

A nyuszi tortához 2 nappal korábban elkészítettem  füleket, amit hurkapálcikával merevítettem ki, a rózsákat pedig zárt 108-as csillagcsővel nyomtam rá.








Mindhárom torta nagy sikert aratott és nagyon ízlett a családtagoknak és a gyerekeknek is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...