2013. január 18.

Hurrá farsang - forgácsfánk

Idén még nem tudtam közzétenni semmit, mert mindenbe csak belefogtunk, de még semmit sem sikerült befejezni (megjegyzem, nem miattam).
Amivel viszont ténylegesen én maradtam el , az a farsangi időszak (Krisztián szerint) fénypontja a fánk. Az Ő személyes kedvence nagymamám forgácsfánkja, de megegyeztünk, hogy idén minden hétvégén más-más fajtát fogunk enni.




Forgácsfánk

Hozzávalók:
- 4 db tojássárgája
- 1 ek. rum
- 0,5 dl tej
- 10 dkg porcukor
- 1 csipet só
- 0,5 csomag sütőpor (6 gr)
- liszt, amennyit felvesz

Az utolsó sortól gondolom sokakat kiráz a hideg, hiszen szinte mindenkinek van legalább egy-két olyan családi receptje, amiben így adták meg nagyanyáink, dédanyáink, ükanyáink a mennyiséget, hogy egy gondolatnyi, amennyit felvesz, stb.
Ők annak idején már csak érzésből sütöttek, főztek és a legritkább esetben vették elő a kamra mélyéről a mérleget. Nem csak ezen múlik a dolog hiszen evőkanál és evőkanál között is van különbség, nem egyforma méretűek a tojások amiket használunk, tehát nem azonos mennyiségű szárazanyagot tudnak megkötni, és a liszt minősége, szemcsemérete is befolyásolja a végeredményt.
Most, hogy egy kis támpontot adjak a tojások L-es méretűek voltak, és a lisztet, pedig lemértem, pontosan 33 dkg ment bele, hogy már nem ragacsos, rugalmas (reszelhető keménységű) legyen.
A tojások sárgáját a rummal és a tejjel kikevertem, hozzáadtam a cukrot, egy csipet sót, és apránként hozzáadagoltam a liszttel elkevert sütőport.
Amikor már nem ragadt sem a kezemhez, sem a tálhoz, és nem volt már lágy a tészta, kiborítottam a szilikonlapra és 2-3 mm vastagságúra nyújtottam (akkor jó, ha minél vékonyabb, mert az olajban jelentősen megdagad és ha túl vastag nem sül át a közepe).
Derelyevágóval rombuszokat vágtam belőle, a közepükön hosszában bemetszettem, és a sarkát átbujtattam a közepén keletkezett lyukon.
Serpenyőben olajat melegítettem (elég melegnek kell lennie, hogy ne szívjon magába a  tészta túl sok olajat, de nem lehet túl forró, mert a külseje megég, a belseje viszont nyers marad) szóval villanytűzhelyen 9-es fokozaton forrósítottam az olajat, egy kis tésztadarabbal ellenőriztem, hogy elég meleg, e, ha azonnal elkezd sisteregni, és feljön az olaj tetejére akkor már jó a hőmérséklete. Egyszerre csak 4-5 db-ot tettem a serpenyőbe, hogy ne hűtsék le túlságosan az olajat, és rögtön visszavettem a kerámialap hőfokszabályzóját 5-ös fokozatra. 1-2 perc alatt aranybarnára sütöttem az egyik oldalát, megfordítottam, hogy a másik oldala is megsüljön.
Kétféleképpen szeretjük, Krisztián porcukorral meghintve gazdagon házi baracklekvárral, én pedig még forrón fahéjas porcukorban megforgatva eszem szívesen. De mindegy is hogy hogyan, egy pillanat alatt kiüríti Krisztián a tálat (ha szerencsém van még én is kaphatok belőle).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...