2016. február 14.

Házi kókusztej és kókuszliszt

Nem célom belemenni semmilyen összeesküvés elméletbe (ez nem egy vitaindító poszt), csupán leírom a nézeteimet.
Szóval két külön vélemény van a tehéntej fogyasztásának jótékony illetve kevésbé jótékony (káros) hatásairól.

  • Van aki azt, mondja, hogy nélkülözhetetlen, minimum napi 1 pohárral meg kellene inni belőle, fontos fehérje kalcium és D vitamin forrás. 
  • A másik csoport pedig azt állítja, hogy az emberi szervezet számára emészthetetlen anyagról beszélünk, a vitaminok pedig nem tudnak hasznosulni belőle.

Az igazság az, hogy én ide tartozom (és ezt úgy mondom, hogy közben imádom a tejet és nehezen tudok lemondani róla). Nálam tejfogyasztás bőrproblémákat okoz, Krisztiánnak emésztési gondokat, a szüleimnek szintúgy.
A tejben található hatalmas mennyiségű kazeint (a tehéntej kazein tartalma 80%, míg az emberi anyatejé csupán 20-45%) a szervezet nem tudja feldolgozni ezért a legtöbb embernél puffadást, görcsöket és hasmenést idéz elő.
Egy szó  mint száz tényleg nem akarok kampányolni a tej ellen, döntse el mindenki maga, hogy miben hisz, fogyasztja ill. nem fogyasztja. Az viszont tény, hogy a tej hiába alacsony GI értékű, az inzulinválasza mégis gyors, így csínján kell  vele bánni a cukorbetegeknek, az IR-rel (inzulinrezisztencia) küzdőknek és a ch diétázóknak is.

Gyenge vagyok teljesen nem tudok lemondani a tehéntejről, mégis egy részben szeretném kiváltani ezért jöttek szóba a gabona tejek, de látva az árukat (1 liter ára 500 és 900 Ft között mozog) biztos voltam benne, hogy ezt a havi budget nem bírná ki. Viszont remek házilag is elkészíthető magtej recepteket találtam, amiket olcsón és egyszerűen el lehet készíteni.

A kókusztejre esett a választásom több okból is:
- fokozza az anyagcserét
- kontrollálja a vércukorszintet
- baktérium, gomba és vírusölő hatású, így fokozza az immunrendszer működését
- magas a réz tartalma, ami segít megőrizni az erek rugalmasságát
- magas foszfor tartalmával erősíti a csontokat
- segít megelőzni a vérszegénységet (egy csészényi kókusztej fedezi egy felnőtt napi igényének a negyedét)
- magnéziumban gazdag, segít ellazítani az izmokat és az idegeket
- zsírsavainak nagy része laurinsav, ami jótékonyan hat a szervezetre (csökkenti a koleszterinszintet, jótékonyan hat a szív és érrendszerre)
- szeléntartalma csökkenti az ízületi gyulladás kockázatát
- gazdag káliumban, segít a magas vérnyomás leküzdésében.
A kókusztej fehérje tartalma fele a tehéntejének, zsírtartalma viszont megközelíti a 20%-ot is.

Forrás


Essen néhány só a kókuszlisztről is: gluténmentes,  alacsony szénhidrát (100 g/21 g ch), de magas rost, és a protein tartalma is (100 g/19,3 g fehérjét tartalmaz). Tökéletesen beilleszthető szénhidrát-, gluténmentes-, paleo-, és ketogén diétába is.

A kókusztej otthon elkészítésének 2 módja lehetséges:

  • forralással
  • áztatással
Ha forraljuk, magasabb lesz a zsírtartalma az elkészült tejnek, viszont a forralással elvesznek az értékes vitaminok és ásványi anyagok.
Áztatással kisebb lesz a zsírtartalom, viszont a vitaminok megmaradnak. Áztatni lehet forró vízben és hideg vízben is (forró vízben áztatásnál erősebb kókusz aromájú lesz a tej, hideg vízben áztatásnál gyengébb lesz az aroma). Az áztatásos módszert fogom most bemutatni nektek.




Az átturmixolt kókusz
Átszűrés alatt

Az utolsó csepp is kisajtolva

A visszamaradt kókusz


Az alaposan kipréselt kókuszdarálékot sütőlemezre öntöttem, és elegyengettem

Szárítás után a kész kókuszliszt

Házi kókusztej, kókuszliszt

Hozzávalók:
10 dkg kókuszreszelék
8 dl víz

A kókuszreszeléket tálba öntöttem, vízforralóban felforraltam 4 dl vizet és leöntöttem vele a kókuszt, majd amikor kihűlt a hűtőbe tettem egy éjszakára. Másnap magas falú pohárban próbáltam botmixerrel leturmixolni, de ehhez az én 300 W-os botmixerem kevés volt, így átöntöttem turmixgépbe az egészet, magas fordulatszámon kb. 5 percig turmixoltam. Egy lábosra egy nagyobb szűrőt tettem, amit kibéleltem duplán összehajtott (tetra) textil pelenkával, ide öntöttem az kókuszos vizet. 4 dl vizet csípősre melegítettem és kiöblítettem vele a turmixgépet (a kókuszzsír 24°C-on olvad, így a gép falára kiült zsírt is le tudtam öblíteni), majd ezt is a kókuszra öntöttem. A pelenkának összefogtam a sarkait és elkezdtem kicsavarni a belőle a kókusztejet. Ha van segítség (egy erős férfikéz) akkor könnyebb ez a munka és annál több tejet tudunk kipréselni. Ebből a mennyiségből kb. 7,5 dl kókusztej sajtolható ki. Üvegbe töltve hűtőben egy hétig tartható el (a kókuszzsír megkeményedik, de melegítésre vissza lehet olvasztani a tejbe).
A visszamaradt kicsavart kókusz zúzalékot sütőpapíros sütőlemezre borítottam és nyitott sütőajtónál 40-50°C-on kiszárítottam. Igaz nem lett így annyira porszerű, mint a boltban kapható kókuszliszt, de akinek van kávédarálója ezt meg tudja oldani és ugye mondanom sem kell, hogy töredékáron ahhoz képest, hogy mennyiért szerezhetjük be boltból, webshopból.

Akkor most számoljunk: 1 csomag (20 dkg-os Spar S-Budget) kókuszreszelék 220 Ft-volt, 0,8 l csapvíz 3,5 Ft (nálunk most bruttó 430 Ft 1 m3), az áram 6 Ft (Eon díjszabás alapján bruttó 44 Ft/ kWh), 10 dkg kókuszból 7,5 dl kókusztej készíthető, tehát 1 l kókusztej otthoni készítésének teljes költsége 160 Ft (Sparos 1,5%-os Mizo tejet szoktunk venni, aminek az ára átlag 179 Ft, tehát, a kókusztej minden elkészítési költségével együtt is olcsóbb, mint bemenni a boltba és megvenni 1 liter olcsó (nem UHT) tejet.
Vagyis 120  Ft-ból lett 7,5 dl kókusztejem és 5 dkg kókuszlisztem, minimális idő és energia ráfordítással (boltban a kókusztej 860 Ft/ l áron szerezhető be, a kókuszliszt legolcsóbban 1.000 Ft/kg-os áron).

Van kedvetek kipróbálni? Ti mit készítenétek belőle?

Update:
Miután leöntöm forró vízzel, rögtön leöntöm hideg vízzel is a kókuszt, így teszem a hűtőbe. Így sokkal egyszerűbb a turmixolás, és nemcsak kókuszzsír keletkezik, de kókuszkrém is kicsapódik a turmix oldalára, amit tejszín helyett lehet remekül használni.

A Csibekalandok a facebookon is elérhető, így biztosan nem maradtok le semmiről! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...