2016. március 26.

Bölcsődei ágynemű és bölcsis(ovis)zsák

Szóval Grétánk bölcsődés lesz (elvileg már túl lennénk egy hét beszoktatáson, de mielőtt elkezdhettük volna lebetegedett, így csúszunk). Kaptam egy szép hosszú listát mit kell beszereznem, elkészítenem. Lehet, hogy majd megírom az egész listát is, de most egyelőre az itthon készítendőkre fókuszálok. 

3 éve Anett barátnőm Dorka kislányának már varrtam a bölcsibe takaró huzatokat (azok teljesen más méretben készültek, minden csoportban mások az igények). Most annyival egészült ki a lista, hogy takaró huzatokon kívül az ágyra kértek derékaljat valamint opcionálisan bölcsis(ovis)zsákot.
A gondozónéninktől kaptam egy (fényképezésre, mert több mintapéldány nem volt) egy rajzot arról, hogy milyen mértetekkel kell rendelkeznie az ágyneműknek. 


Nos a takaró huzatok teljesen egyértelműek, a derékalj viszont okozott némi fejtörést. Sokszor említettem már hogy nem vagyok varrónő, sosem tanultam varrni, így szükségem volt még extra támpontokra is. Hatalmas szerencse, hogy Timi barátnőm kisfia is ugyanabba a bölcsődébe jár és volt olyan kedves, hogy az egyik játszóházazásunk alkalmával elhozta Doni ágyneműjét, hogy méretet vehessek. 
Így már csak az azzal az egy nehézséggel kellett szembenéznem, hogy amint megpróbáltam szabásmintát készíteni Gréta rögtön megérkezett rögtön pont a pont a papír közepére.


A rövid oldal 35 cm, a csapott sarok 18 cm

A hosszú oldal 100 cm, a teljes hosszúság 124 cm, a teljes szélesség 59 cm

Az anyagigénye elég nagy volt, először el is számoltam magam ezért fel kellett használnom Gréta ágytakarójából maradt halványrózsaszín pamutvászon anyagot és még így is lett egy újabb köröm a méteráruboltba. 

Szóval a derékaljhoz, a takaróhuzatokhoz szükséges anyagmennyiség (a bölcsis zsák kijött a "lehulló" maradékokból):
4,5 m baglyos pamutvászon
0,7 m krém színű wellsoft
2,2 m halvány rózsaszín pamutvászon
1 m 0,5 cm széles kalapgumi
0,7 m 2 mm széles kalapgumi
1 db 60 cm hosszú nem szétválasztható zippzár
1 db 45 cm hosszú nem szétválasztható zippzár
10 cm ferdepánt.

Mivel Gréta csoportjában már új fajta műanyag keretes alacsony ágyak vannak így szükséges a derékaljak bélelése, hogy a gyerekek ne fázzanak fel. 



Lehet vatelinnel (felhasználás előtt steppelni kell, különben a mosások alkalmával össze fog ugrani), polárral (a mosások alkalmával összetömörödik, és már nem lesz az az igazi meleg, puha bélésanyag) és wellsofttal is bélelni.
Végül a wellsoft mellett döntöttem, mert bár ez a legdrágább anyag és utálok vele dolgozni, mert míg nincs beszegve a vágott széle borzalmasan beszöszöl mindent, mintha ellepne a hó, de ez az anyag nem tömörödik, nem kell steppelni és ugyanolyan puha meleg marad akárhányszor mossuk is.

A szabás előtt a pamutvásznakat előmostam (mert az első mosáskor néhány százalékos méretcsökkenés várható), megszárítottam és kivasaltam. A szabásminta alapján a baglyos pamutvászonból duplán kiszabtam a derékaljat, majd a wellsoftból is. A 0,5 cm széles kalapgumit 4 db 25 cm hosszú darabra vágtam, majd elkezdtem az összillesztést.
A baglyos anyagokat színükkel egymás felé fordítottam, úgy hogy felém a visszájuk legyen, majd az egyik oldalra ráhelyeztem a wellsoftot. 





A kalapgumi darabokat a csapott csapott sarkokhoz tűztem be, úgy az anyag színe felé, jelen esetben befelé alkossanak hurkot, felém, csak pár mm-es rész lógjon ki. 


Az egészet gombostűkkel végigtűztem pár centire a szélétől.
Mivel a születésnapomra kaptam Krisztiántól egy varrógépet így a munka nagy részét már nem kézzel kellett varrnom, ez hatalmas segítség volt, hogy alig pár percet vett igénybe a nagyobb dolgok varrása.
Az egyik csapott saroknál kezdtem és haladtam körbe sorban, hosszú oldal, csapott sarok, rövid oldal, csapott sarok, hosszú oldal, csapott sarok. 
Egy rövid oldalt hagytam nyitva itt fordítottam ki az anyagot, hogy a baglyos minta kívülre kerüljön a wellsoft pedig belülre. A nyitott részen minden anyagból befelé hajtottam 0,5 cm-t és levarrtam a nyitott részt.


Hogy a a két külső réteg között ne csúszkálhasson össze-vissza a wellsoft, a derékalj szélétől 2 cm-re körbevarrtam az egészet, így fixen a helyén maradt töltet.



A takaróhuzatok készítését nem részletezném, mert végtelenül egyszerű. 120x90 cm-es a téli takaró, ezért ennek huzatnak az alája zippzárt tettem, hogy megkönnyítsen a gondozók és dadusok dolgát. 90x60 cm-es a nyári huzat, amibe nagy meleg esetén vékony takarót sem tesznek szimplán a huzattal takarják be a kicsiket, így célszerűbbnek láttam, ha ennél a kötős megoldást választom (nehogy felsértse Gréta bőrét a nyitva felejtett zippzár), így került rá 6 szalag.

Sajnos a takarók méreteinek köszönhetően nem tudtam spórolni az anyaggal nem tudtam egymás mellett kiszabni a 90 és a 60 cm széles huzatot a 140 cm széles anyagból (milyen meglepő :P ), így nem kevés leeső, anyagom maradt.

Nálunk a bölcsiben  nem kötelező a bölcsis(ovis)zsák. A gyerekek minden váltó ruhája  a kis szekrényükben van, így a zsák csak arra funkciónál, ha a szülő olyan ruhában viszi a gyereket, amiben nem szeretné, hogy az udvarra vigyék a kicsit a "sárban dagonyázni", akkor ezt/ezeket a ruhát/ruhákat teszi bele, a gondozók pedig úgy veszik, mintha ott sem lenne.
Ha már ennyi anyag megmaradt, gondoltam készítek zsákot is, ezt majd úgy is tovább tudjuk vinni az oviba is. Nézelődtem elég sokat a neten, hogy milyet érdemes készíteni és néhány fajtát találtam is (na nem mintha egy oviszsáknak extra dizájnosnak kellene lennie, hogy sok típus kellene belőle). Azt tudtam, hogy nem szeretnék olyat készíteni, aminek a zippzározása rögtön a  vállfánál kezdődik (lehet, hogy csak az én dilim, de a későbbiekben ha majd egymaga használja előfordulhat, hogy emiatt egyszerűen lecsúszik a zsák a vállfáról).
Amellett, hogy a belsejébe lehessen pakolni szerettem volna rá külső zsebeket, hogy az apróságokat ne nyelje el a zsák feneketlen mélye. Szóval ezek a támpontok alapján rajzoltam szabásmintát.
A leeső anyagokon kívül csak (fent már említett) 1 db 45 cm-es nem szétválasztható zippzárra, 10 cm ferdepántra, és 70 cm 2 mm széles kalapgumira volt szükségem.
Ez volt az egyetlen darab amit csakis kézzel varrtam (így amikor Gréta már aludt Krisztián nyugisan írhatott esténként az íróasztalnál én meg elvarrogattam az ágyon miközben aláfestésnek egy kis Jóbarátokat néztem).

Szélesség 41 cm, magasság 60 cm, zsebek magassága 15 cm, zippzár hosszúság 45 cm, vállfanyílás 9 cm

A szabásminta alapján kiszabtam a zsák hátulját, az elejét pedig 2 db 22 cm széles darabnak készítettem. A hátsó zsebhez egy 60x18 cm, az első zsebhez pedig 2 db 30x18 cm-es pamutvászon csíkot használtam. 
A csíkok széltéből 1,5 cm-t visszahajtottam és levarrtam így keletkezet a csíkok széltének a tetején egy hurok ide húztam be a kalapgumit (hátulra 35 cm, a két első oldalra 17-17 cm).
A csíkokat az anyagot behajtogatva felvarrtam a zsák hátuljára ill. az első 2 oldalra 4 cm-re az aljától.
Az első két oldal közé bevarrtam a zippzárt, majd összevarrtam a két oldalt a zippzár alatt és felett is. Az első és a hátsó oldalt színükkel egymás felé fordítottam és ez a lyukat kivéve ahol a vállfa kampójának kell kibukkannia körbevarrtam. Amikor ezzel megvoltam kifordítottam, hogy az anyag színe legyen kifelé végül a vállfa kibújtatójánál ferdepánttal lezártam az anyagot.




Mivel Grétának szinte biztos, hogy nem lesz testvére úgy készítettem el mindent, hogy, ha kikerül a bölcsiből akár tovább tudjunk ajándékozni vagy akár továbbadni a felszerelést. A bölcsis jeleket egy 8x8 cm-es pamutvászon darabra rajzoltam fel textilfilccel, egy óra száradás után a visszájukat 3-as fokozaton levasaltam. A négyzeteket cikkcakköltéssel leszegtem és utána varrtam fel az ágyneműkre és a zsákra (így a jelcsere is nagyon könnyen megoldható).



Remélem segítség volt az őszi  bölcsikezdés előtt állóknak ez a kis összefoglaló (mielőtt bárki belefogna a nagy szabás-varrásba érdeklődjön, hogy náluk, mik az igények, milyenek az ágyak, mert nem csak bölcsődénként, de még csoportonként is lehetnek eltérések).

A Csibekalandok a Facebookon is elérhető, így biztosan nem maradtok le semmiről! :)

2 megjegyzés:

  1. Nagyon ügyes vagy jól felkészültél a bölcsire!A kis Grétának is tetszenek a kellékek?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Éva! :) Gréta már a készítés folyamatát is nagyon élvezte, nagyon vonzza minden varrási kellék. Tetszenek neki a baglyok, most hogy elkészültem a takaró huzatokat köpönyegként ölti magára és parádézik bennük, mert már most egy igazi hiú nő :D

      Törlés

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...