2013. március 13.

Amikor a pite kerül az asztalra - almáspite

Ősszel már írtam, hogy almából nem csak pitét lehet készíteni, hanem még jó pár finom ételt.
Most viszont itt az idő, Krisztián a névnapjára pitét kért, mert az még "a diétába is belefér, hiszen gyümölcs".
Így előkerült drága nagymamám almáspite receptje, aminek (szerintünk) nincs párja a világon.
Van ami úgy jó ahogy van, nem kell rajta változtatni, ahogyan a mama készítette, úgy csináljuk (anyu meg én, később lehet még a húgom is) ma is omlós tésztával zománcos tepsiben, az almát nem hámozzuk meg (, mert a héj alatt vannak a vitaminok, és a kész sütiben már észre sem lehet venni, hogy az is belekerült). Mi úgy szeretjük, hogy a tészta vékony és jó vastag a töltelék réteg benne, mert ugye az a lényeg.




Almáspite

Hozzávalók:

Tészta:
- 45 dkg liszt (lehet felesben teljes kiőrlésű és sima liszt)
- 18 dkg setrészsír
- 3 ek cukor
- 2 db egész tojás
- 2 ek tejföl
- 2 tk sütőpor
- csipetnyi só

Töltelék:
- min. 2 kg alma (nálam most 3 kg apró almából készült)
- 8-10 dkg cukor (ha édesebb az alma akár el is lehet hagyni)
- fahéj
- mazsola
Az almákat nem pucoltam meg csak alaposan megmostam őket, nagylyukú reszelőn  lereszeltem, és félretettem, amíg a tésztát összegyúrtam. Az omlós tészta lényege, hogy az alapanyagok hidegek legyenek, tehát a hűtőből éppen kivett zsírt elmorzsoltam a liszttel, hozzáadtam a sót, cukrot, sütőport, a tojásokat, a tejfölt és gyors mozdulatokkal és egynemű tésztagombóccá gyúrtam, majd ketté vettem és 22x35 cm nagyságúra nyújtottam, zsírozás, lisztezés nélkül a tepsi aljára fektettem (, mert annyi zsiradék van a tésztában, hogy egyszerűen nem tud beleragadni). A közben levet engedett almából kicsit kinyomkodtam (nem kell nagyon, mert akkor száraz lesz a töltelék)és az alsó réteg tésztára egyengettem, megszórtam cukorral, fahéjjal és mazsolát is tettem bele (most kivételesen, mert mégiscsak Krisztiánnak készült, egyébként ez kimarad, mert én nem szeretem). Kinyújtottam a másik tésztagombócot is, az almarétegre fektettem, a széleket gondosan eltűrtem a tepsi oldalán. Villával alaposan megszúrkáltam a tetejét (, hogy a sütés közben keletkező gőz távozni tudjon és ne repessze szét a süti tetejét) végezetül megkentem egy felvert tojással. 180°C-os sütőben alsó-felső sütésen 40 perc alatt aranybarnára sütöttem.
Hagytam, hogy a tepsiben teljesen kihűljön és utána szeleteltem fel. Tálaláskor meg lehet szórni porcukorral, de anélkül is tökéletes, az utolsó morzsáig elfogy mielőtt még észbekapnék.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...