2015. augusztus 20.

Az első születésnapi babatorta

Most hogy nagyban készülök Gréta születésnapjára előkerült az a kérdés is, hogy milyen legyen a babatorta, amit jó szívvel oda merek adni a csajszinak, hogy (ha nem is el, de) majszoljon belőle.
Először eszembe jutott, hogy jó lenne egy túrótorta, de ez a finnyás kölyök, nem hajlandó megenni a túrót, mostanában minden gyümölccsel hadilábon áll, így a gyümölcstorta is kiesett. Csokitortát neki még nem szeretnék sütni, szerintem nem való neki még a koffein, sőt amilyen energiabomba egy kis csokitortától még éjszaka sem tudnánk "lelőni" annyira túlpörögne. Na meg persze ott van a másik dilemmám, mert Gréta nem kapott még édességet: nem adtam neki sem tejszeletet, sem túrórudit, ízesített joghurtot is csak most kapott először egy hete de az sem jött be neki, a babapudingokat, desszerteket sem akarja megenni, szóval nehéz ügy. Nem is számítok rá, hogy megeszi a neki készült kis tortácskát, de az azért nem lenne rossz, ha legalább megkóstolná, egy keveset majszolna belőle mielőtt teljesen szétkeni magán és az etetőszékén :)
Mostanában sokat bújom a Pinterestet, keresem az ötleteket, inspirálódok, ott találtam meg végül azt a torta receptet, amit pici átalakítással próbasütöttem a nagy nap előtt (az amerikai receptekkel óvatos vagyok, nem árt letesztelni, hogy ténylegesen működik e, nehogy a nagy napon bőgjek le és a végén még torta se legyen). Leteszteltük és teljesen beválós a dolog (egy ici-picit Gréta is kapott belőle, sokat nem mertem adni neki, mert tojásfehérjét, tejet, és tejszínt elvileg csak két hét múlva ehet majd először, de szerencsére nem lett belőle semmi gond, és ízlett neki is).





Banános piskóta recept innen


Babatorta (banános piskótával és vajas mascarpone krémmel)

Hozzávalók a piskótához:

2 dkg olvasztott vaj
5 dkg cukor (a recept eredetileg 1/3 csésze mézet írt, de a Magyarországon a hozzátáplálási irányelvek szerint másfél éves kor előtt nem célszerű a babáknak adni a botulizmus veszélye miatt)
2 db közepes tojás
1,2 dl langyos tej
0,5 tk házi vaníliáscukor (ennek hiányában burbon vaníliáscukor)
20 dkg finomliszt (az eredeti receptben sütőporos liszt szerepel)
1 tk sütőpor (megoldva a sütőporos liszt hiányát)
1 tk szódabikarbóna (megoldva a sütőporos liszt hiányát)
2 db banán

Hozzávlók a mascarponés vajkrémhez:

25 dkg vaj
8 dkg porcukor
12 dkg mascarpone
néhány csepp céklalé, vagy max. egy borsónyi sült, pürésített cékla (kizárólag a természetes színezés miatt, az ízén nem érződik ki)

UPDATE!
Élesben az igazi szülinapi torta készítésénél annyit változtattam, hogy a krémbe csak 6 dkg cukrot tettem, viszont egy egész doboz (25 dkg) mascarpone került bele, így szó szerint alig lett édes, viszont sokkal krémesebb lett.

Mivel ez a torta csak és kizárólag Grétáé lesz, nincs értelme nagyban gondolkozni, így csak egy mini tortácskát fog kapni, amihez tökéletes "tortaforma" az én kis 10 cm átmérőjű fém bögrém. Nem szétszedhető formáról van szó, ezért szilikonos sütőpapírból vágtam bögre magasságú hosszú csíkot (2 db-ot, mert kétszerre sültek ki a lapok) és a bögre alját körberajzolva (szintén) 2 db kört is.
a sütőt bekapcsoltam 180°C-ra alsó felső sütésen (majd sütés közben átállítottam hőlégkeverésre, mert nem akartak rendesen megsülni a piskóták).
Egy tálban összekevertem az olvasztott vajat, a cukrot, a tejet, a tojásokat, a vaníliáscukrot. Egy másik tálban összeforgattam a lisztet, a sütőport és a szódabikarbónát, majd a tejes egyveleget is belekevertem, végül a villával összetört banánokat is hozzákutyultam.
A tészta felét az előzőleg már kibélelt tortaformába (alias fém bögre) öntöttem és betettem a sütőbe. Időt nem tudtam nézni, mert minden erőmmel Grétát kellett távoltartanom a konyhától illetve a sütőajtótól, de csináltam tűpróbát amikor elkezdett barnulni a teteje, mivel még teljességgel folyt, ezért átkapcsoltam hőlégkeverésre. Szép barna volt a teteje, amikor újra megnéztem, tűpróbát csináltam és már tökéletes volt a piskóta. Rácsra borítottam a formából és hagytam hűlni, közben pedig újrapapíroztam a bögrét, beletöltöttem a maradék tésztát és ezzel is ugyanúgy jártam el, mint az előzővel.

Amikor a tészták kisültek, kihűltek és már mindkettő a rácson pihent nekiálltam a krém elkészítésének. A teljesen lágy szoba hőmérsékletű vajat tálas mixerbe tettem, hozzáadtam a porcukrot és közepes gyorsasági fokozaton kevertettem legalább 10 percig (túlzásnak tűnhet, de higgyétek el így lesz tökéletes: légiesen könnyű, habos krém és a cukor is teljesen eloszlik, nem fog sercegni a fogak alatt). Amikor ezzel megvoltam átkevertem egy doboz (25 dkg-os) mascarponét és a felét spatulával a vajkrémbe forgattam (ezt már nem szabad habverővel keverni, mert a tejszín tartalma a magas fordulatszámon könnyen túlverődik, kicsapódik és akkor annyi neki).

A torta összeállításához a két piskótakorongról levágtam a felső kipúposodó részüket, így két teljesen egyenes aljú-tetejű korongot kaptam. Félbe vágtam őket , így lett összesen 4 lapom, egyet tányérra tettem alapnak, és megkentem a krémmel, (nem túl vastagon), majd rátettem a következő lapot és így folytattam a rétegezést. Amikor mindegyik piskóta a helyére került és kezdett torta formát ölteni a dolog, akkor kívülről is behúztam a krémmel az oldalát ill. a tetejét, szép egyenesre, egyenletesre simítva.
Itt egy rövidebb pihenő következett, betettem a tortácskát a hűtőbe, hogy a krémben lévő vaj visszadermedhessen és könnyebb legyen a díszítés.
A maradék krém egyharmadát külön tálba tettem és sült céklapürét adtam hozzá (kicsit elsokalltam az adagot, mert lágyabb színeket szerettem volna, de élesben már tudom, hogy visszafogottabban kell bánnom vele).
A rózsaszín krémet habzsákba tettem és 101 es díszítő csővel elkezdtem fodrozni a torta oldalát legalul. Forgótányér nélkül kicsit szaggatottabb lett a fodor, de az is benne van a pakliban, hogy mivel nem sűrűn dolgozom vajkrémmel nem vagyok egy kicsit sem profi ebben a  műveletben :P
A fodrokat egymás fölött rendeztem a tortára, majd mikor a torta feléhez értem kinyomtam a habzsákból a maradék rózsaszín krémet és a krémből a következő egyharmadot hozzákevertem. Így 1-2 árnyalattal világosabb krémet kaptam.
Ezt újra visszatöltöttem a habzsákba és folytattam a torta oldalának fodrozását felfelé.
Végül amikor a torta tetejéhez értem, egy másik habzsákból a maradék utolsó harmad fehér krémet fodroztam rá a torta tetejére kívülről befelé haladva.


Ezzel tulajdonképpen el is készült a babatorta, hűtőbe tettem, hogy maradandó legyen a díszítés (érdemes a vajkrém miatt egy nappal korábban elkészíteni), fogyasztás előtt viszont legalább fél órával érdemes kivenni a hűtőből és szobahőmérsékletre tenni, hogy a vaj kicsit felengedjen, meglágyuljon és élvezhető legyen a krém.

A piskóta kellemesen banános ízű, egyáltalán nem túl édes, a krém kellemesen lágy, habos, krémes.
Ezután már kíváncsian várjuk a nagy napot, amikor is Gréta megkapja az első szülinapi tortáját.

1 megjegyzés:

  1. Nagyon jól fest :D Az íze is remek lehet, biztos, hogy tökéletes lesz a nagy napon is ;)

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...