2012. október 15.

Amikor elfogy a kenyér... - tejfölös-magos kenyér

Három éve már csak és kizárólag teljes kiőrlésű kenyeret eszem, ami először csak azért kellett, hogy fogyni tudjak, aztán annyira hozzá szoktam, hogy már nem is tudok jól lakni a levegős, puha, ropogós héjú fehérkenyértől (Krisztián szerint nem is kicsit vagyok dilis, amiért nem vagyok hajlandó megenni egy szeletet sem a "hagyományos" kenyerekből).
A Lidl-ben szoktunk venni teljes kiőrlésű fél kilós, hárommagos kenyeret, ami az egész heti kenyérfogyasztásomat fedezi is. Kísérletezgettem máshol is, a Lipóti pékségben is finom a teljes kiőrlésű kenyér, de szinte lehetetlen hozzájutni, mert hétfőn, szerdán és pénteken mindösszesen egy darab vekni érkezik a boltba és fél pillanat el is viszik. A Császári pékségben is lehet kapni teljes kiőrlésűnek mondott kenyeret, de ez nem hiába olcsó (kevesebb, mint fele árban lehet kapni a többiekhez képest), de teljes kiőrlésű lisztet csak nyomokban tartalmaz. A kenyér szerkezete puha, lyukacsos, és olyannyira világos, mint egy korpás kifli.
Ha már kenyeret veszek,  jó néhány veknit rakok a kosárba, és adagokra osztva beteszem a fagyasztóba (laza háromnegyed órás sétányira van tőlünk a Lidl, így nincs kedvem olyan sűrűn arrafelé járni), a fagyasztóból kivett felengedett kenyér íze, állaga sem változik meg.
Most viszont úgy jártam, hogy elfogyott az utolsó morzsa is mielőtt észbe kaptam volna, kutakodtam a fagyasztóban, de sehol egy darab csomagot sem találtam, az idő lehűlt, az esőt is beígérték, nincs kedvem olyan messzire elsétálni. Most mit csináljak?
Kiszúrni nem fog velem semmilyen idő sem, így nekilátok és sütök otthon. Ezúttal anyu egyik kedvencét, a tejfölös magos kenyeret. Feles liszttel készül, így a rosttartalma már számottevő, de az állaga még puha, nem olyan tömött, mint a többi teljes kiőrlésűnek. (Ízét és állagát tekintve legjobban a csillagkenyérhez hasonlít.) Legközelebb majd a 100% teljes kiőrlésű lisztből készült vekni receptemet osztom meg veletek.

Tejfölös-magos kenyér 

Hozzávalók:
- 25 dkg finomliszt
- 25 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
- 2,5 dkg friss élesztő
- 1,5 dl langyos víz
- 1 kk. cukor
- 1 nagy doboz (450 g-os) 20%-os tejföl fele
- 1/2 cs. sütőpor
- 1/2 ek. só
- 10-15 dkg magkeverék (tök-, napraforgó-, len-, szezámmag, zabpehely)

A liszteket most is összekeverem és beteszem fél percre a mikróba, hogy kicsit felmelegedjenek. Közben az élesztőt egy kis tálba morzsolom, cukrot adok hozzá, felöntöm a langyos vízzel és egy evőkanál lisztet szórok a tetejére. Meleg helyre félreteszem, had fusson fel. Addig kiméregetem a többi hozzávalót és a lisztkeverékhez adom. A felfutott élesztőt a liszthez adom, nagyjából összegyúrom és kiborítom a nyújtólapra. Jó alaposan kidagasztom, úgy hogy már se a kezemhez, se a nyújtólaphoz ne ragadjon, sima rugalmas állaga kell, hogy legyen. Cipóvá gömbölygetem,  visszateszem a tálba (ha a tetejét jó mélyen bevágom és a radiátor tetejére teszem, meggyorsíthatom a kelési időt) és félreteszem, had nőjön jó nagyra, ez kb. 1-1,5 óra.
Ha már jól teleszívta magát levegővel a cipó, "gonosz  manó" módjára addig lapogatom, míg ki nem engedi magából az összes szuszt. Ekkor jöhet a formázás, mehet kiolajozott kenyérformába, lehet belőle ismét cipó, vagy hengergethetek belőle veknit, esetleg zsemle, császárzsemle, stangli vagy sodorhatok kiflit is.
A formázás után sütőpapíros sütőlemezre teszem és hagyom még kb. 20 percet kelni, közben pedig beállítom a sütőt alsó-felső sütésre 200°C-ra. Ha jól megszívta magát levegővel a kenyér óvatosan hideg vízzel lekenem és mehet a sütőbe. 35-40 perc alatt a szép ropogósra sül. A legjobb módszer arra, hogy megtudjam átsült e, hogy ha konyharuhával megfogom és "bekopogok" a tetején és az alján. Ha kong, akkor már nem kell tovább sütni.
Ebből a mennyiségből két félkilós vekni jön ki.
Én most csak egy kilósat készítettem.


Utólagos megjegyzés:
Limarától tanulva kicsit változtattam a recepten, a finomlisztet lecseréltem kenyérlisztre (BL80), valamint az arányokat is eltoltam, 30 dkg kenyérliszt, 20 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt, sütőpapírral kibélelt kacsasütő jénaiban sütöttem, így jóval magasabb lett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...