2013. július 28.

BB lázban - kétszemélyes vaníliás szeder-mascarpone tortácska

Nem, most nem arról a mostanság nagyon divatos kozmetikai krémről beszélek, amiből már minden "normális nőnek kellene, hogy legyen" a pipere holmijai között (legalább is a reklámok szerint). Három éve kezdődött az egész, amikor is az én telefon őrült párom megvette az első BlackBerry-ét és lángra lobbant a nagy szerelem (azóta már sokszor féltékeny voltam rá).
Bárhol meglátja, olvassa a feliratot felvillanyozódik, kivirul az arca akár egy kisgyerek úgy örül minden BlackBerry táblának, címkének, újságfeliratnak, videónak, stb. Nem mellékesen nem csak a híres márkáért van oda meg vissza, hanem a fekete szederért is (vagyis a szintén black berry-ért). Viszont március közepe és november vége között nincs semmilyen alkalom, ami kifejezetten arra adna okot, hogy tortát süssek neki a szeder szezonban. Még márciusban találtam Sweetapolita oldalára, és rögtön beleszerettem azokba a szinte művészi érzékkel elkészített süticsodákba, amiket készít. Itt akadtam a Kétszemélyes vaníliás szeder-mascarpone tortácskára (és ezt most különösen jól jön hiszen édességmegvonáson vagyok, így Krisztián 1 nap alatt is el tudja egyedül majszolni). Most, hogy végre lehet kapni szedret jöhet is a meglepetés :)






Kétszemélyes vaníliás szeder-mascarpone tortácska

Hozzávalók:

Tésztához:
- 120 ml teljes tej, szobahőmérsékletű
- 2 db tojásfehérje (65 g) szobahőmérsékletű
- 1 egész tojás szobahőmérsékletű
- 2 tk vanília kivonat
- 142 g kétszer átszitált süteményliszt
- 150 g cukor
- 8 g sütőpor
- 4 g só
- 57 g vaj szobahőmérsékletű
- 2 ek kókuszolaj (28 g)

Szeder kompóthoz:
- 2 csésze (250 g) feketeszeder
- 100 g cukor
- 2 ek (30 ml) narancslé
- 2 ek (30 ml) víz
- csipet só

Mascarpone krém:
- 2 ek (30 ml) hideg víz
- 2 tk (10 ml) zselatin
- 420 ml hideg tejszín
- 63 g porcukor
- 1 tk vanília kivonat
- csipet só
- 1/3 csésze mascarpone

Vajkrém:
- 375 g lágy vaj felkockázva
- 400 g porcukor átszitálva
- 3 ek (45 ml) tej
- 1 ek (15 ml) vanília kivonat
- 1 ek (30 ml) víz
- csipet só
- ételfesték

A sütőt előmelegítettem 190°C-ra alsó felső sütésen. Egy tálban összekevertem a tojásfehérjéket, a tojást, 2 ek tejjel és vanília kivonattal. A száraz anyagokat a robotgépbe tettem és pár másodperc alatt összekevertettem, majd hozzáadtam a vajat, olajat, a maradék tejet és közepes fokozaton összekevertettem, végül hozzáadtam a tejes tojás elegyet 3 részletben, minden adagolás között fél perces keveréssel.
Két 12,5 cm-es, azaz 5 hüvelykes átmérőjű tortaformában kellett volna kisütnöm a tésztát, de ilyen sajna nincs a konyhafelszereléseim között, ezért egy 11 cm-es fém bögrét béleltem ki sütőpapírral  és ebbe öntöttem a tészta felét, miután az első adag kisült, elmostam, újrabéleltem, töltöttem és a második adagot is kisütöttem (ez kb. 27 dkg adagonként). 20-25 percig sütöttem, vigyázva nehogy túlsüljön, majd rácsra borítottam, és hagytam teljesen kihűlni.

A szedres részhez egy kislábosba tettem a cukrot, a narancslét, a vizet, másfél csésze megmosott szedret és a sót. Közepes hőmérsékleten gyakran kevergetve addig főztem amíg a gyümölcsök elkezdtek szétesni.
Visszavettem a főzőlap hőmérsékletét minimálisra és még kb 15 percet pároltam.
Levettem a tűzhelyről, hagytam kicsit hűlni, majd botmixerrel leturmixoltam. Sűrű szűrőbe öntöttem és átpasszíroztam a  szeder főzetet így különvált a gyümölcshús a magoktól (azokra nem volt szükség, ki is dobtam), végül belekevertem a félretett fél csésze mosott friss szedret. Ezzel a szedres "lekvár" el is készült.

A vaníliás mascarpone krémhez egy kis tálba hideg vizet töltöttem és beleszórtam a zselatint, így hagytam kb. tíz percet pihenni. 1/3-ad csésze, azaz 80 ml tejszínnel kislábasa öntöttem és összemelegítettem, majd fagyasztóba téve (közben gyakran kivettem és megkevertem) 8 perc alatt visszahűtöttem.
Egy nagy tálba öntöttem a maradék tejszínt, a porcukrot, a vanília kivonatot és a sót, majd habverővel kb. 1 percig habosítottam, ekkor adtam hozzá a zselatinos keveréket és tovább vertem a habot, amíg megfelelő állagú lett. Ekkor óvatosan lazán kevergetve (nem habverővel, hanem spatulával) hozzá elegyítettem a mascarponét. Letakartam a tálat és hűtőbe tettem, hogy kicsit megdermedhessen a töltésig. (Természetesen nem ment simán, mert valaminek mindig el kell "romlania", az első próbálkozásra semmiképpen sem akart felverődni a tejszín, hiába hűtöttem be előtte. Ezért neki kellett ugranom egy második adagnak is.)

A vajkrémhez a vajat  kikevertem, amíg sápadt színű és krémes állagú lett (én kézi erővel csináltam, robotgépben ez 8 perc). Hozzáöntöttem a tejet, a vanília kivonatot, a vizet és a sót (szintén recept szerint robotgépben1 percig alacsony sebességgel, majd 6 percig közepes sebesség), és alaposan kikevertem, hogy a porcukorszemcsék teljesen elolvadjanak benne.

Az összeállításhoz a tésztakorongokat vízszintesen recés késsel ketté vágtam, hogy összesen 4 kerek tortalapom legyen. Egy réteg tésztát 15 centis tortakartonra tettem (a könnyebb töltéshez és díszítéshez a legjobb, ha van forgatható torta állványunk, de ez nekem speciel nincsen, mert Krisztián felesleges pénzkidobásnak ítélte) és kartonostól egy lefordított bögrére tettem, hogy ezen könnyebben tudjam körbeforgatni, épp csak arra kellett vigyázni, hogy a középpontja ne mozduljon el, mert akkor csak kiskanállal lehetett volna a konyhapultról felenni.
A vajkrémet habzsákba töltöttem és a tészta külső kerületén körbe húztam egy csíkot, hogy a tészta tölteléke ne mászhasson majd kifelé. A tészta belsejébe került 1-2 ek kompót, majd a tejszínes-mascarponés krémből pár evőkanálnyi. Simító spatulával az egészet egyenesre simítottam, majd rátettem a következő tészta korongot, és folytattam a rétegezést hasonlóképpen, amíg az utolsó tésztalap is a tortácska tetejére került.
Ekkor a vajkrémmel bevontam a mini tortát és fél órára hűtőbe tettem, hogy picit megdermedjen.
A megmaradt vajkrémet három tálkába osztottam szét és megszíneztem őket (pasztával könnyebb lett volna, de nekem most csak por alapú volt itthon). A legsötétebb színnel kezdtem a torta aljától, simító spatulával (a szilikonos erre nem jó) vízszintes sávban hordtam fel a színt, miközben a tortakartont körbeforgattam a bögrén. Következett ezután a világosabbik szín közvetlenül az aló felett, végül a 3. színnel a felső sávot is bevontam és a tetejét. A spatula segítségével a felületét felfodroztam.
Betettem a hűtőbe, hogy a külső színes réteg is megdermedjen, de ezzel tulajdonképpen el is készült a mű, a picike tortácska Krisztián örömére és a BB-s igények kielégítésére.

Végül a tapasztalatok:
- a mascarponés krémhez brutálisan sok a 420 ml tejszín (rengeteg tejszín kimaradt, úgyhogy most Krisztián tejszínhabos kakaón és gesztenyepürén fog élni, ha elfogyott a torta) összesen 100-150 ml elég lett volna,
- és ami még szintén túl sok volt az a vajkrém: 30 dkg maradt ki a végén, szóval 250 g vajból, 300 g cukorból, 2 ek tejből, 1 tk vaníliából és 1 tk vízből készült krém bőven elég lenne egy ekkora minitortához.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...