2013. május 9.

Öko otthon és tisztaság 1.0 - házi mosószer

Amennyire csak tudok megpróbálok egészség- és környezettudatosan élni. Az ételekkel nincs is gond, bármit elkészítek otthon házilag, nincs lehetetlen. De mi van az ökológiai lábnyomunkkal és azzal, hogy mennyi méreggel vesszük körül magunkat a mindennapi életben, amiről nem is gondolnánk, hogy káros a környezetre és az egészségünkre is. A reklámok által olyan agymosásban van részünk, hogy már el sem tudjuk képzelni az életünket bőrápolós mosogatószer, intelligens mosószer, és 200%-kal hidratáltabb bőrt ígérő kencék nélkül, mert ugye "ez jár nekünk és megérdemeljük, hogy kényeztessük magunkat".
De most elérkeztem a végső elhatározáshoz, változtatok!
Persze nem fogok most ész nélkül kidobálni mindent, de ha elfogy már csak olyat veszek, ami megbízható.
Vannak viszont olyan dolgok, amiket nem is kell  (méreg drágán) megvenni, az otthoni boszorkánykonyhában is könnyedén elkészíthetők. Anya spórol oldalán megtaláltam a megoldást a házi mosószerre, ráadásul mindezt fillérekből lehet kihozni.

Mindehhez nincs is szükség másra csak:
1 db 20 dkg-os mosószappanra (nem kell a flanc, nem kell Vanish, sem bármi más folttisztítós csoda, de mióta mosható pelust használunk Gréta lányunknál azóta marhaepe kivonatos szappanból készül, mert ez nem tömíti el a szálakat),
250 g mosószódára,
125 g bóraxra (vagy trisóra, mert mostanra a bórax szinte beszerezhetetlenné vált viszont a trisónak is ugyanúgy zsíroldás a funkciója),
és vízre.

Az anyagköltség a következőképpen alakul:
 1 db mosószappan 145 Ft (1 Eurós boltból)/mióta epeszappanból készül azóta 400 Ft (DM-ből)
250 g mosószóda 145 Ft (1 Eurós boltból)
125 g bórax 63 Ft (Herbáriából, mert a patikában már nem akarják kiadni)/ 125 g trisó 88 Ft (szinte bárhol beszerezhető)
víz és áram kb. 40Ft

393 Ft-ból 30 l mosószer lesz, tehát 1 l mosószer 13 Ft és egy mosáshoz használt mennyiség esetén (1,5 dl) 2 Ft.
A pelenkás változtatás és a bóraxhiány óta 673 Ft-ra jön ki 30 l, tehát 1 l 22 Ft egy mosás esetén pedig 3 Ft.

3 nap pihentetés után

átturmixolva, már teljesen olyan állaga van, mint a bolti mosószereknek

hígítás után "felrázva, nem keverve" készen a mosáshoz


Egyetlen előkészületre volt csak szükség, ki kellett ürítenem és kimosnom az októberi szobafestésből megmaradt 15 l-es festékes vödröt. A maradék festéket az esetleges javításokhoz beleöntöttem befőttesüvegekbe a vödröt pedig rendesen kisuvickoltam.
Ezután már az egész csak gyerekjáték volt, a szappant nagy lukú reszelőn lereszeltem egy közepes lábosba és 1 l vízzel feltettem melegedni a tűzhelyre. Kézi, fém habverővel kevergettem, hogy könnyebben fel tudjon oldódni a szappanreszelék, amikor ez megtörtént beleöntöttem a mosószódát és a bóraxot. Rögtön le is kapcsoltam a tűzhelyt, mert a forró vízben szinte azonnal fel is oldódtak 1-2 keverés után.
Itt tulajdonképpen majdnem be is fejeződött a munka java része, a keveréket bevittem a fürdőbe, beleöntöttem  a festékes vödörbe és felöntöttem annyi vízzel, hogy tele legyen (hogy ne pazaroljak el egy cseppet sem a lábast kiöblítve mertem rá).
Rátettem a tetőt és nyugton hagytam a mosószert, hogy pihengessen 2-3 napot.
Amikor már már majd kilyukadt az oldalam a kíváncsiságtól, hogy most vajon mi lehet a vödörben, felnyitottam: a lé tetején 4-5 cm vastagságban lebegett a visszaszilárdult szappan "trutyi" (hát igen nem volt valami gusztusos a kinézete, de nem is megenni akartam). A kezemmel szétnyomkodtam a "szappanfelhőt" , jól összekevertem az egészet. A megmaradt, kiürült mosószeres flakonokat félig töltöttem, és vizet engedtem rájuk, így lett 15 literből hamar-gyorsan 30 liter.
Már másfél hónapja tesztelem, az általános hétköznapi koszt, foltokat tökéletesen kiviszi a ruhákból (Krisztián farmerja szárát összekente a biciklilánc olajjal, azt mosás előtt kicsit megdörzsöltem mosószappannal, utána tettem csak be a gépbe így jött ki teljesen a folt). Mosás előtt fel szoktam rázni a keveréket, úgy töltöm az adagolópohárba. Fehér ruhákhoz érdemes adni még 1-2 evőkanál szódabikarbónát, a "ragyogó fehérségért".
Szóval a végítélet a következő: nekünk teljesen bevált, tiszták és jó illatúak a ruháink, öblítőnek fele-fele arányban 10%-os ecet és víz keverékét használom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...