2013. december 26.

Mi is az a macaron? - gasztroajándék karácsonyra

A karácsony lényege ugye nem abban rejlik, hogy egymást túllicitálva drágábbnál drágább ajándékokat vegyünk, fejvesztve rohangáljunk, és az idegbaj határán egymás kezéből tépjük ki az utolsó akciós ajándékcsomagokat. Bárhogyan is, de észrevehető az elanyagiasodás, ebben a fogyasztói társadalomban, ezért a legtöbb felnőttnek a karácsony csak nyűg, mert ilyenkor kell kötelezően "nagytakarítani", egy hadseregnek is elegendő mennyiségű főtt ételt, aprósüteményt, tortát, desszertet varázsolni, ész nélkül vásárolni és rengeteg pénzt költeni, mert meg ne szóljanak minket a rokonok (így fordul elő, hogy legtöbbször felesleges vackok gyűlnek össze karácsony végére, amihez persze nagyon jó pofit kell vágni és előadni, hogy "egész évben erre a rózsaszín bolyhos, pamacsos, kütyüre vágytam" - majd az első adandó alkalommal megszabadulunk tőle). Majd az ideg összeroppanás végső határán szenteste robban a bomba, mert addigra annyira besokallunk az egésztől, hogy a fene vigye el az egész karácsonyt. Persze nem mindenről tehetünk csak mi magunk, az üzletek bevásárló központok, már egyre korábban (idén már októberben) karácsonyi pompába öltöztetik az  eladótereket, bombáznak minket a "kihagyhatatlan" akcióikkal és mire eljön az advent kiölik belőlünk az örömteli várakozás érzését, így marad a helyén a frusztráció.
Krisztiánnal mi nagyon másak vagyunk ebből a szempontból: Ő gyűlöli az egész karácsonyt és a vele járó felhajtást, csak azt várja, hogy legyen már vége. Én pedig (mint egy gyerek) hatalmas örömmel várom, készülök rá.
És, hogy ne essünk mi is az ajándék túl vásárlások csapdájába, nálunk minden évben készülnek kézzel készített ajándékok is. Ha nincs semmilyen konkrét ötletünk akkor a legjobb a gasztroajándék, mert így nem gyűlnek a már említett felesleges vackok, viszont szívből és csupa-csupa szeretetből készülnek.
Egy ideje szemezgetek ezzel a tetszetős formájú, rengeteg színben elkészíthető francia desszert süteménnyel.
A többség, aki kóstolta már csak ódákban tud beszélni róla. Miről is van szó valójában? Két őrölt/darált mandulával készülő "habcsók" középen összeragasztva egy tetszőleges krémmel. Tulajdonképpen az íz és színvariációk száma szinte végtelen. Van aki azt mondja róla, hogy a világ egyik legbonyolultabb süteménye, mert nagyon sok minden befolyásolja a megfelelő végkimenetelt, van aki úgy gondolja, hogy ha elég jól begyakorolja az egymás után szigorú sorrendben következő lépéseket, akkor szinte gyerekjáték az elkészítése. Én most döntöttem, nem sikerült tovább kordában tartanom a kíváncsiságomat, ki kellett próbálnom.
A receptet Cuppcake-nél találtam, elég pontos, és sok támpontot ad a készítéshez, döntöttünk a színről és az ízről is: pirosak és zöldek lesznek, hogy a karácsony színeiben pompázhassanak és csokoládés tölteléket kapnak.



Attól függetlenül, hogy ez volt az első nekifutásom, tökéletesek lettek. És anyukáink is nagyon örültek neki,  ízlett nekik ez a kis különlegesség


Macaron csokoládé töltelékkel

Hozzávalók:
11 dkg mandulaliszt (blansírozott, darált mandulát használtam)
9 dkg tojásfehérje
20 dkg porcukor
2,5 dkg kristálycukor
csipet só
ételfesték por állagú(piros, zöld)

Csokoládés krém:
10 dkg minőségi étcsokoládé
0,5 dl tejszín
2 dkg vaj

A krémhez a csokoládét vízgőz felett megolvasztottam, levettem a gőzről, belekevertem a vajat, majd homogénre kevertem a meglangyosított tejszínnel.
Az olvasottak alapján macaront kétféleképpen készítenek: cukorsziruppal és anélkül "hidegen" keverve.
Nálam a szirupos megoldás teljesen ki volt lőve, mert cukorhőmérő kellett volna hozzá, ami nekem ugye nincsen, és most nem is szándékozok benevezni egyre, maradt a "hidegen" keverős változat.
A sok buktató közül az az egyik, hogy a macaronokhoz használt tojásfehérjéket pihentetni kell szobahőmérsékleten egy napig (hűtőben 4-5 nap), hogy veszítsenek a nedvességtartalmukból és ne repedjenek szét a sütés közben. Mindent grammra pontosan ki kell mérni, mert különben szintén nem fog sikerülni a mutatvány.
Az eredeti recept mandulalisztet ír a készítéshez, ennek viszont arany ára van, így vettem sima, hántolatlan mandulát, amit blansíroztam, kiszárítottam, és megdaráltam (a hántolatlan mandula szemeket forró vízbe merítettem 1-2 percre, majd szűrővel kihalásztam őket, hideg vízben kihűtöttem, lecsepegtettem és egy konyharuha segítségével kimaszíroztam őket a héjukból).
A porcukrot a darált mandulával átszitáltam és félretettem. Kikészítettem mindent a konyhapultra hogy kéznél legyenek (ne kelljen kapkodnom, mint általában).
Egy fém keverőtálba öntöttem a tojásfehérjét és a csipet sót, gépi habverővel a legalacsonyabb fokozaton elkezdtem felverni, amikor habos lett a teteje a legmagasabb fokozatra állítottam a habverőt és fokozatosan adagoltam hozzá a kristálycukrot, az ételszínezéket, és addig vertem a habot, amíg a tálat kicsit oldalra billentve a tartalma már nem akart kicsúszni belőle. Ekkor hozzáöntöttem a porcukros mandulát és spatulával egyneműre kevertem a masszát, majd körkörös mozdulatokkal még kb. 20-at kevertem rajta és habzsákba töltöttem.
Én, hogy pontos legyek a sütőpapírok hátuljára 50 Ft-osokat rajzoltam körbe, egymástól 2 cm távolságra , megfordítottam a sütőpapírt, hogy a megrajzolt fele legyen lefelé s tiszta pedig felül, ezekbe a körökbe nyomtam bele a masszát (2 sütőlemezre volt szükség, mert a macaronokat addig nem szabad eltávolítani a sütőpapírról amíg teljesen ki nem hűltek), amikor már minden pötty a helyén volt egy órára elfeledkeztem róluk, hogy meg tudjon bőrösödni a tetejük (és "talpat" növesszenek). 45 percnél bekapcsoltam a sütőt 150°C-ra ALSÓ-FELSŐ sütésen (mert  míg a habcsókoknak kifejezetten jót tesz a szárítás, addig a macaronoknak ártalmas, ugyanis a lágy belsejük teljesen kiszárad). Amikor letelt az egy óra bőrösödés, egyenként betoltam a sütőlemezeket a sütőbe, és 13-14 perc alatt megsütöttem őket. Amikor kivettem a sütőből ellenálltam a kísértésnek és nem kezdtem el azonnal leszedegetni a lapokról, hanem hagytam teljesen kihűlni és csak utána pattintottam le őket.
A krémből egy kávéskanálnyit tettem az egyik habcsók talpára, majd egy másikat kicsit rányomtam a krémre.
Lezárt dobozban 1 napra hűtőbe tettem, hogy az ízek összeérjenek. Végül TeaRoomtól letöltött, kinyomtatott, kivágott és összeragasztott mézeskalács házikós dobozban adtuk őket ajándékba karácsonyra anyukáinknak.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...